Zaloguj się lub zarejestruj. 22 Grudzień 2024, godz.03:52

Autor Wątek: Japoński czołg pływający Ka-Mi Type 2  (Przeczytany 27313 razy)

Offline DmVip

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 152
  • Reputacja na forum: +35/-0
  • DmVip
Odp: Japoński czołg pływający Ka-Mi Type 2
« Odpowiedź #15 dnia: 09 Listopad 2009, godz.20:51 »
Kurna chata fajowy tank, kiedy zamierzasz go poćwiartować i pokleić z papiru?
życie to nie jest bajka, to jest wojna :)

Offline mrafalsk

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 155
  • Reputacja na forum: +67/-0
    • Strona domowa
Odp: Japoński czołg pływający Ka-Mi Type 2
« Odpowiedź #16 dnia: 10 Listopad 2009, godz.01:06 »
Powalczyłem trochę z tylnym pływakiem i dodałem kilka drobiazgów do kadłuba:






@Botak: Będę pisał i rysował instrukcję to podrzucę. W tym przypadku ogniwka są proste, tylko cztery elementy. Ekstremiści potrafią zrobić i 30 elementów na ogniwko!

@DmVip: Chciałbym zacząć "ćwiartowanie" jeszcze w tym tygodniu i mieć gotowe części do końca miesiąca.

Michał

Offline Krzychu74

  • Moderator
  • Specjalista
  • *****
  • Wiadomości: 328
  • Reputacja na forum: +89/-0
  • NAR = Niedzielny Amator Rhino
    • Mikromodele
Odp: Japoński czołg pływający Ka-Mi Type 2
« Odpowiedź #17 dnia: 10 Listopad 2009, godz.01:33 »
Witam!
Dzięki za fotki. Też nie mogłem nic znaleść na ten temat oprócz zdjęć modelu.
No to teraz czekam na finał bo temat bardzo fajny (dwa razy go "przerabiałem", najpierw w 1:25, a po nastu latach w 1:100) :)

Pozdrawiam.
WIP: s.s. "Californian" 1:400
Sie zrobi: m.s. "Costa Concordia"
Sie zrobiło: s.s "Ivernia", s.s "Lucania" (oba w 1:400), reszty  nie pamiętam. Tyle tego było...

www.mikromodele.cba.

Offline mrafalsk

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 155
  • Reputacja na forum: +67/-0
    • Strona domowa
Odp: Japoński czołg pływający Ka-Mi Type 2
« Odpowiedź #18 dnia: 20 Listopad 2009, godz.13:09 »
Witam,
Po małej przerwie czas na kolejny odcinek i właściwie zakończenie ponieważ Ka-Mi jest już skończony w 3D.
Kilka kolejnych obrazków tylnego pływaka z pełnym mechanizmem sterowania sterami:


I przedni pływak, a raczej dwa ponieważ składał się on z dwóch symetrycznych części. Takie zostało przyjęte rozwiązanie ponieważ łatwiej było odłączać dwie połówki pływaków be konieczności opuszczania czołgu. Po zwolnieniu zaczepów pływaki spadały a ich kształt powodował, że przechylały się na prawo i lewa a środkiem mógł już przejechać czołg.


I na koniec całość:



Szacuję, że narysowanie tego czołgu zajęło mi ok 70 godzin. Czy to dużo, czy mało ciężko mi powiedzieć ale wygląda na to, że można stosunkowo prosty model czołgu w 3D narysować w ciągu 2-3 tygodni. Przy okazji znowu nauczyłem się kilka rzeczy i odkryłem kilka fajnych drobiazgów ułatwiających rysowanie.
Teraz rozwijanie elementów do kartonowych części i czas na sklejanie :)

Pozdrawiam
Michał

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 620
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: Japoński czołg pływający Ka-Mi Type 2
« Odpowiedź #19 dnia: 20 Listopad 2009, godz.13:34 »
pochwal sie więc co to za drobiazgi wynalazłeś  ;) ;) ;) ?? ?? ??

Offline mrafalsk

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 155
  • Reputacja na forum: +67/-0
    • Strona domowa
Odp: Japoński czołg pływający Ka-Mi Type 2
« Odpowiedź #20 dnia: 20 Listopad 2009, godz.15:27 »

Być może większość tych drobiazgów jest wam bardzo dobrze znane ale jak je dla siebie odkryłem.

Polecenie _CurveBoolean
Na początku "podkładam" jakieś rysunki pod rysowane elementy. Aby narysować jakiś element najpierw rysuję linie graniczne (TOP-1.JPG). W wielu przypadkach tych linii jest wiele ale na koniec potrzeby jest tylko pewien fragment ograniczony częściami tych krzywych. Do tej pory poprostu rozcinałem, ucinałem i łączyłem potrzebne kawałki. Teraz przy pomocy _CurveBoolean załatwiam to bardzo szybko (TOP-2.jpg).

Polecenie _CPlane
W końcu pojąłem o co z tym chodzi i jak się nim posługiwać a szczególnie w połączeniu z poleceniem _Plan. Do tej pory narysowanie czegoś na powierzchniach nie równoległych do standardowych rzutni sprawiało mi sporo problemów. Teraz ustawiam sobie rzutnię i widok prostopadle / równolegle do takiej powierzchni i pracuję już normalnie jak na domyślnych rzutniach.

Polecenie _Worksession
Przy poprzednim projekcie testowałem a teraz już jest to dla mnie norma. Projekt mam podzielony na kilka plików które "łącze" razem przy pomocy tego polecenia. I tak w jednym pliku mam kadłub z drobiazgami i schematy modelu, w drugim koła i zawieszenie, trzecim i czwartym pływaki i ostatnim osłony. Pliki są mniejsze, obiekty z innych plików są dostępne i widoczne ale nie da ich się zmienić (chyba, że po przełączeniu się na odpowiedni plik). A i przy rozwijaniu do części łatwiej jest poruszać się.

Zrozumiałem też i zauważyłem jak pomocna jest opcja Project z paska punktów przyciągania (RYS-3.JPG). Można dzięki niej poruszać się końcami odcinków/brył tylko w jednej powierzchni a nie latać "do przodu" lub "do tylu" od właściwego kierunku a jednocześnie dalej mieć włączone punkty przyciągania (ale chyba zagmatwałem :) )

I pewnie coś się jeszcze by znalazło ale te kilka drobiazgów to mój nowy "nabytek" z tego projektu.

Michał

Metal_MAN

  • Gość
Odp: Japoński czołg pływający Ka-Mi Type 2
« Odpowiedź #21 dnia: 20 Listopad 2009, godz.19:06 »
mrafalsk, mam pytanie co do przerobienia tego potem na karton. Czy podczas projektowania robisz model od razu w skali 1:25 i uwzględniasz grubości materiału z którego powstanie, czy masz na to inne metody?

Offline mrafalsk

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 155
  • Reputacja na forum: +67/-0
    • Strona domowa
Odp: Japoński czołg pływający Ka-Mi Type 2
« Odpowiedź #22 dnia: 25 Listopad 2009, godz.11:38 »
Witam,
I jeszcze chciałbym podrzucić kilka renderów Ka-Mi z tankietką Type-94 (http://forum.rhino3d.pl/index.php/topic,552.0.html):



Ka-Mi to trochę większy czołg niż ta tankietka :)

"Rozbiórka" modelu na części idzie zgodnie z planem i planuje pierwsze cięcie papieru na początek przyszłego tygodnia.
 
@Metal_MAN: Cóż, każdy musi wypracować własną metodę. Ja staram się uwzględniać grubość kartonu już na etapie rysowania w 3D a te brakujące koryguję w czasie rozwijania części.
Jak to robię? Kilka metod. Zawsze staram się dobierać wielkość brył z uwzględnieniem grubości papieru, np. wszystkie krążki lub płaszczyzny mają grubość 0.2mm, 0.4, 0.6 (karton + kartka papieru), 0.7 (karton + 0.5mm), 1.1 (kartka papieru+ 1mm), 1.2 (karton + 1mm) itd. Często zdarza się, że buduję od razu bryły, np. kadłub czołgu, nie z płaszczyzn ale z prostopadłościanów (graniastosłupów) o grubości 0.2mm (lub 1.2mm). Automatycznie dostaję w te sposób właściwe wielkości ścian.
Jeśli mam np. walec to po rozwinięciu zmniejszam krążki o 0.2mm. Tak samo ma się w przypadku rozwijania np. prostopadłościanów. Po rozwinięciu bryły wybieram powierzchnie, które utrzymują wymiary (np. góra i dół) a pozostałe odpowiednio "obcinam" o 0.2mm.
Jest to najbardziej pracochłonna część pracy nad modelem moim zdaniem ale na koniec opłaca się. Można otrzymać prawie w 100% poprawnie spasowane elementy. Niestety można coś łatwo pominąć. Z tego co wiem w Rhino nie można budować obiektów z płaszczyzn, które posiadają grubość.
Pomogłem?

Michał

Offline Krzychu74

  • Moderator
  • Specjalista
  • *****
  • Wiadomości: 328
  • Reputacja na forum: +89/-0
  • NAR = Niedzielny Amator Rhino
    • Mikromodele
Odp: Japoński czołg pływający Ka-Mi Type 2
« Odpowiedź #23 dnia: 26 Listopad 2009, godz.20:34 »
Witam!
Świetna robota! Dzięki za porady. Wiedzy "co w trawie piszczy" i jak inaczej coś zaprojektować nigdy nie za wiele. Mam nadzieję, że pokażesz przynajmniej jeden arkusz z częściami, żebyśmy mogli zobaczyć jak to się będzie prezentować w 2D. :)

Pozdrawiam.
WIP: s.s. "Californian" 1:400
Sie zrobi: m.s. "Costa Concordia"
Sie zrobiło: s.s "Ivernia", s.s "Lucania" (oba w 1:400), reszty  nie pamiętam. Tyle tego było...

www.mikromodele.cba.

Offline mrafalsk

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 155
  • Reputacja na forum: +67/-0
    • Strona domowa
Odp: Japoński czołg pływający Ka-Mi Type 2
« Odpowiedź #24 dnia: 26 Listopad 2009, godz.20:57 »

Dzięki Krzychu. Właśnie męczę części w 2D i mam gotowe już całe podwozie (koła, wachacze i gąsienice) i wszystkie drobiazgi z kadłuba. Kończę powoli szkielet kadłuba. Cztery arkusze z jedenastu gotowych są w załączniku. Części będą jeszcze "przemieszczane", kolorowane i numerowane. Ale to na koniec.
@Botak: pamiętam o gąsce  ;D

Pozdrawiam
Michał

Adrian(a-graph)

  • Gość
Odp: Japoński czołg pływający Ka-Mi Type 2
« Odpowiedź #25 dnia: 27 Listopad 2009, godz.11:29 »
Gratuluje kolejnego tematu modelarskiego.To byl prawdziwy sprint jesli chodzi o modelowanie.Temat bardzo oczekiwany przez pancerniakow bo stary z MM juz smierdzi myszka...no i jesli bedzie niebieski to bedzie niezwykle  atrakcyjny wizualnie.

Jesli moge troche off-topicowo to ogladajac temat Pantherturm 1 na jednym screenie widac kilka bitmap jedna za druga.Jak uzyskujesz "widocznosc" wszystkich na rzutniach.Bitmape mozna wstawic ale tylko jedna jak sie nie myle.Mi bardzo potrzeba takiej funkcji bo czasem musze przeskoczyc "od ogolu do szczegolu" korzystajac z kilku roznych bitmap.Rozumiem ze tworzysz plaszczyzne o wymiarach takich jak bitmapa i wrzucasz fizycznie jedna za druga ale jak zrobic zeby bylo je widac?Bede wdzieczny za pomoc i zycze kolejnych udanych projektow i screenow z ukonczonego Ka-mi type 2.

Offline mrafalsk

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 155
  • Reputacja na forum: +67/-0
    • Strona domowa
Odp: Japoński czołg pływający Ka-Mi Type 2
« Odpowiedź #26 dnia: 27 Listopad 2009, godz.12:49 »
Adrian,
Dzięki. Nie jest to zbyt skomplikowany model i nie musiałem bawić się w modelowanie obłych obiektów, co znacznie skróciło czas pracy nad nim. Tak, planuje "pomalować" go na niebiesko, podobnie jak ten plastikowy model:


Jeśli dobrze zrozumiałem pytasz o bitmapy z tego rysunku:
.
Bitmapy z rysunkami i czasami ze zdjęciami ustawiam tak. Na jednej rzutni poleceniem _PictureFrame wstawiam te bitmapy i skaluję je, żeby odpowiadały rozmiarom modelu. Zmieniam także ich przezroczystość na ok 40-60 zależnie od obrazka (i to jest chyba to o co pytasz) - załącznik. Po tym tworzę klika warstw, np. W_przod, W_tyl, W_lewy, W_prawy, W_gora, W_dol i grupuje je np do warstwy rysunki. Teraz poszczególne bitmapy przenoszę na właściwe warstwy. Po tym te bitmapy obracam tak, żeby były widoczne na poszczególnych rzutniach. Na koniec ustawiam je tak, aby charakterystyczne punkty bitmap pokrywały się (np. narożniki). Staram się też, aby w punkcie 0,0,0 znalazło się centrum podstawy wieży. W ten sposób mam "położone" rysunki na podstawie których buduje już mój model w 3D. Taka ilość warstw, jaką do tego używam, pozwala mi szybko włączać i wyłączać pojedyncze bitmapy a także wszystkie na raz.
Pomogłem?

Pozdrawiam
Michał

Adrian(a-graph)

  • Gość
Odp: Japoński czołg pływający Ka-Mi Type 2
« Odpowiedź #27 dnia: 27 Listopad 2009, godz.15:50 »
Wielkie dzieki!Wszystko dziala.Jedyny mankament jaki widze to ze widoczne sa tylko w wyswietlaniu rzutni  jako "rendered" a nie roboczych "shaded " albo "wireframe",ale jak sie podzieli na etapy to kazdy komputer da rade...no i dochodzi klasyczna opcja wstawiania bitmapy jako tla na rzutni co daje wieksza ilosc kombinacji.Jeszcze raz dzieki.

Offline mrafalsk

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 155
  • Reputacja na forum: +67/-0
    • Strona domowa
Odp: Japoński czołg pływający Ka-Mi Type 2
« Odpowiedź #28 dnia: 27 Listopad 2009, godz.16:11 »
Hmm.... tak dodane bitmapy (JPG) u mnie widoczne są przy każdym wyświetlaniu rzutni, nie ma znaczenia czy jest to wireframe, shaded czy rendered.

Offline HAV

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 472
  • Reputacja na forum: +74/-0
  • LAST CAT STANDING
Odp: Japoński czołg pływający Ka-Mi Type 2
« Odpowiedź #29 dnia: 27 Listopad 2009, godz.16:27 »
mrafalsk - świetny modelik, bardzo ładnie i efektownie się prezentuje ;)
a z tymi bitmapami to i ja może coś skorzystam , bo dotychczasowe zabawy w ps'ie i ładowanie wszystkiego na jedną zbiorczą bitmapę trochę uciążliwe jednak jest... a tu widzę dobrą metodę 'wynalazłeś'