Zaloguj się lub zarejestruj. 21 Listopad 2024, godz.18:10

Autor Wątek: Digitizer 3D  (Przeczytany 3861 razy)

Rafals

  • Gość
Digitizer 3D
« dnia: 31 Październik 2009, godz.19:27 »
Witam serdecznie drogich kolegów. Mama pewien problem. Od jakiegoś czasu pracuje na rihno(około miesiąca) w tym tygodniu dostałem jeszcze do dyspozycji nowe urządzenie sprzężone z rihno jakim jest digitizer 3-d i tu się zaczyna problem bo po dość ciężkich przeżyciach udało mi się wygenerować bryłę podobną do detalu który miałem na stole. Tylko wydaje mi się że coś robię nie tak, ponieważ bryła nie jest idealna jakieś dziury wystające krawędzie itp. chciałem się zapytać czy ma ktoś jakąś metodologię modelowania za pomocą digitizera. Ja robię w ten sposób: wyznaczam punkty za pomocą digitizera później odpowiednio łącze krzywymi, robię siatkę krzywych a że obiekt jest dość skomplikowany (promień promieniem pogania) wiec tne go na odpowiednie części, później za pomocą ,,powierzchnia z siatki krzywych'' robię płaszczyzny i łącze je. I tak jak wspomniałem na początku obiekt nie jest za specjalny, szczególnie że muszę później z niego wygenerować w cam'ie ścieżkę narzędzia i wyfrezować detal. Z góry dziękuje za podpowiedzi.

Pozdrawiam Rafał:]

botak

  • Gość
Odp: Digitizer 3D
« Odpowiedź #1 dnia: 31 Październik 2009, godz.21:26 »
Witamy na forum.

Nie mam takiej zabawki w domu (niestety)
ale...
widziałem nie raz jak taką zabawką posługują się zawodowcy.

Nie jest to najlatwiejsza zabawa, szczególnie gdy masz skomplikowany model.

To nie tylko kwestia ilości punktów jakie odczytasz z wzorca, liczy się jeszcze z kąd je odczytasz.
No i odczyt to dopiero początek zabawy.
Tak naprawdę nie uda Ci się nawet z najgęstszej siatki punków zrobić idealnego modelu.

Oczywiście też jest to kwestia jak bardzo dokładnie chcesz to zrobić.

Musisz używać puntów jako "markerów" odnośników do narysowania tego na nowo tak naprawdę.
Sam digitizer nic nie zrobi.

Rafals

  • Gość
Odp: Digitizer 3D
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Listopad 2009, godz.12:27 »
Dzięki:]  Właśnie na początku robiłem błąd bo bardzo chaotycznie rozmieszczałem punkty później zauważyłem że efekt jest lepszy jeśli rozmieszczam mniej więcej taką samą ilość punktów równomiernie w podobnych odstępach i praktycznie większość punktów po narysowaniu krzywych i tak poprawiałem żeby kształt się zgadzał. Ale to dopiero początek mojej przygody z tym urządzeniem zważywszy że pierwszy raz się z nim stykam, a szef jak to szef odrazy od mnie oczekuje profesjonalnej obsługi:] i szukam jakiś materiałów bo wydaje mi się że dość po omacku narazie działam. Dziękuj za każdą rade.

P.S. botak czym najlepiej łatać jakieś niedoskonałości bryły, dziury cz jakieś wystające krawędzie.

botak

  • Gość
Odp: Digitizer 3D
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Listopad 2009, godz.13:16 »
Nie ma niestety jednej dobrej metody na to.
Każda dzuira i wystająca krawędz jest inna.
Ciężko to tak wytłumaczyć.

Nie wiem jak duże są twoje umiejętności modelowania i optymalizacji, po miesiącu pracy w programie
Nie wiem jakie masz urządzenie i co skanujesz (jakie kształty) więc pomagam trochę na "ślepo"

Najlepiej skanować płaszczyzy w taki sposób, aby dało się za pomocą odczytanych punktów zrobić siatkę krzywych, a potem tworzyć powierzchnie za pomocą siatki krzywych
Najlepiej od razu odpuścić sobie skanowanie filletów.
"Przeciągać" powierzchnie do ich przecięć i tworzyć fillety samemu.
Ja bym tak postąpił.

Szukaj filmików i tutoriali z dziedziny reverse enginering
Jak będziesz miał dobrze siatki, to dziury i krawędzie przestaną być problemem
« Ostatnia zmiana: 01 Listopad 2009, godz.13:18 wysłana przez botak »

Rafals

  • Gość
Odp: Digitizer 3D
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Listopad 2009, godz.22:01 »
Dzięki na pewno poszukam czegoś, bo narzazie to dość opornie mi to idzie jutro znowu się zmierzę z tym problemem. Obecny model z jednej strony jest dość prosty z drugiej jeśli chciało by się zrobić jak najwierniejszy projekt to już trudny a konkretnie, plastikowa owiewka do samochodu chyba do jakiegoś bardzo dużego bo owiewka jest dość duża jest tam dość dużo zmiennych promieni. Jeśli chodzi o profesjonalne modelowanie to nie jest zbyt kolorowo u mnie, mam zaliczony kurs z podstaw Rihno a wcześniej więcej miałem wspólnego z wytwarzaniem a z projektowaniem tylko trochę na Solidworks wiec NURBS'y to dla mnie nowość ale myślę że krok po kroczku będę się w to wczuwał.

P.S. Czyli to jest inżynieria odwrotna? kilka razy się spotkałem z tym terminem ale nigdy nie zagłębiałem tego tematu.