Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D

RHINOCEROS => Zrobiłem/am tutorial dla Rhinoceros i chcę się podzielić => Wątek zaczęty przez: sea__ w 18 Listopad 2007, godz.22:03

Tytuł: Śrubokręt - krótki tutorial
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 18 Listopad 2007, godz.22:03
Witam

Przedstawiam krótki samouczek z modelowania wkrętaków :) .

Podstawowe umiejętności to minimalna znajomość obsługi Rhinoceros.

-----------------------------------------------------------------------------------

Podstawą modelowania będzie krzywa zarysu modelu. Wymodelowanie jej nie stanowi żadnego problemu .
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=418.0;attach=5568;image)

Po wymodelowaniu krzywej tworzymy powierzchnię obrotową. W ten sposób otrzymujemy podstawę śrubokrętu.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=418.0;attach=5570;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=418.0;attach=5572;image)

Następnym krokiem jest wymodelowanie uchwytu. Wystarczy zrobić odpowiednie wycięcia. Tworzymy okrąg, który wyciągamy ( Powierzchnia - Wyciągnij Krzywą - Prosto ).

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=418.0;attach=5574;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=418.0;attach=5576;image)

Po odpowiednim ustawieniu powierzchni względem trzonu wkrętaka, należy powielić do wymaganej ilości 6 sztuk. Korzystamy z polecenia Przekształć - Szyk - Wzdłuż Krzywej.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=418.0;attach=5578;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=418.0;attach=5580;image)

Wycięcia wykonujemy wykorzystując polecenie Różnica Boole'a.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=418.0;attach=5582;image)

Pierwszą wskazaną powierzchnią jest rękojeść śrubokrętu, drugą nasze 6 sztuk powierzchni.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=418.0;attach=5584;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=418.0;attach=5586;image)

Końcówka  mimo swojego wyglądu jest banalna (choć dużo czasu zajęło mnie wykombinowanie tego sposobu). Tworzymy płaska powierzchnię, posłuży do wymodelowania.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=418.0;attach=5590;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=418.0;attach=5592;image)

Mając ten element przygotowany, musimy go odpowiednio ustawić i zdublować poleceniem Lustro.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=418.0;attach=5594;image)

Wykorzystujemy polecenie Część wspólna Boole'a do wymodelowania końcówki. Efektem jest śliczna część robocza śrubokrętu.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=418.0;attach=5596;image)

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=418.0;attach=5598;image)
Tytuł: Odp: Śrubokręt - krótki tutorial
Wiadomość wysłana przez: marek w 18 Listopad 2007, godz.23:12
Tylko kilka ruchów myszą i mamy śrubokręcik.  ;D
Tylko końcówkę zrobiłbym z czterech nie z dwóch płaszczyzn tak, aby już sama końcówka służąca do odkręcenia śruby była bardziej ostra.
marek
Tytuł: Odp: Śrubokręt - krótki tutorial
Wiadomość wysłana przez: kruk w 18 Listopad 2007, godz.23:19
zgrabne wykorzystanie opcji z rodziny Boole :)
graatulacje :D
Tytuł: Odp: Śrubokręt - krótki tutorial
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 19 Listopad 2007, godz.07:46
Ja muszę pochwalić, że od razu widać, iż lekcję te robił sea_ - zwróćcie uwagę na obrazki - są tak dobrane, że opowiadają same z siebie, jak i co zostało zrobione w sposób genialny.
Tytuł: Odp: Śrubokręt - krótki tutorial
Wiadomość wysłana przez: Tomeeeek w 30 Wrzesień 2010, godz.19:15
Gdy chcę użyć funkcji:
Różnica Boole'a i robię wszystko według instrukcji wyskakuje mi coś takiego:
Obiekty nie przecinają się. Nie ma nic do zrobienia.
Pomóżcie co mam zrobić ???
Tytuł: Odp: Śrubokręt - krótki tutorial
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 30 Wrzesień 2010, godz.23:26
Ustaw tak obiekty ,aby się przecinały :]