Forum użytkowników programu Rhinoceros 3D

RHINOCEROS => Zrobiłem/am tutorial dla Rhinoceros i chcę się podzielić => Wątek zaczęty przez: botak w 05 Październik 2008, godz.03:04

Tytuł: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: botak w 05 Październik 2008, godz.03:04
ABSOLUTNE POCZĄTKI, CZĘŚĆ II - tworzenie prostych obiektow o określonych wymiarach

----------------------------------------------------

Zadanie: stworzenie obiektu na podstawie zwymiarowanego szkicu
Poziom: zupełnie początkowy
Czas potrzebny do wykonania zadania: 15min

<w ostrych nawiasach nazewnictwo dla wersji angielskiej>

Warto ustawic sobie interfejs tak jak opisalem w czesci pierwszej

----------------------------------------------------
Przygladamy sie temu co mamy stworzyc starajac sie narysowac go "w glowie".

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=768.0;attach=10134;image)

Warto najpierw przeczytac tutorial bez wlaczania Rhino, bo jest na prawde prosty i bardziej chodzi w nim o zasade jak zaczac...

Wazne aby wylaczyc sobie przyciaganie do siatki, bo moze przeszkadzac
-> napis "Uchwyt" <Snap> musi byc niepogrubiony (jesli jest pogrubiony to na niego klikamy)

1. Kreslimy pierwszą pionową prostą w dowolnym miejscu
Wybieramy z menu po lewej stronie opcje "Polilinia" <Polyline>
Klikamy prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu ekranu i ciagniemy ku gorze drugi koniec odcinka...
Aby odcinek byl pionowy przytrzymujemy klawisz "Shift", wciskamy klawisz F8 (to polecam) lub wybieramy z dolnego paska opcję "Ortogonalnie" <Ortho>
Po wybraniu jednego z wariantow widzimy ze prosta wymusza na nas jej prowadzenie.
Klikamy w dowolnym miejscu i prawym przyciskiem myszy informujemy program, ze wiecej tej krzywej ciagnac nie chcemy.

2. W okolicach dolnej czesci odcinka kreslimy podobny tyle ze poziomy odcinek...
Jesli wczesniej do wymuszania wcisnelismy F8 lub "Ortogonalnie" <Ortho> to odcinek dalej bedzie przybieral poziomy lub pionowy kierunek, jesli trzymalismy "shift" musimy przytrzymac go jeszcze raz.

Mamy dwa odcinki ktore okreslaja dolny naroznik naszego obiektu
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=768.0;attach=10120;image)

3.Wyznaczamy gabaryty
Za pomoca komendy "Kopiuj" <Copy> wyznaczamy gabaryty naszego obiektu (wymiary odczytane ze szkicu)...
Wybieramy komende "Kopiuj" <Copy> (lewy gorny pasek, druga ikonka od dolu z 5 kwadracikami)
Idziemy za wskazaniami z paska polecen i wybieramy obiekt ktory chcemy skopiowac.
Wybieramy pionowy odcinek i naciskamy enter.
Program żąda "Punktu z ktorego ma być kopiowane" - wybieramy dowolne miejsce na ekranie.
Najlepiej blisko odcinka, ale nie na nim.
Mozna zauwazyc, ze obiekt uchwycil sie kursora i za nim podaza.
Majac caly czas wybrana funkcje "Ortogonalnie" <Ortho> przesuwamy odcinek w prawa strone i nic nie klikajac wpisujemy z klawiatury wartosc odpowiadajaca poziomemu wymiarowi naszego obiktu.
Po zatwierdzeniu wymiaru (Enter lub spacja) obiekt przenosi sie w kierunku przez nas wskazanym o zadana odleglosc.
Bardzo mozliwe jest, ze go nie widzimy bo skala ekranu jest taka, ze albo uciekl daleko, albo jest bardzo blisko juz istniejacej pionowej prostej (rozwiazanie tego problemu za chwilke).
Klikamy lewym przyciskiem zatwirdzajac przesuniecie.
Postepujemy analogicznie z poziomym odcinkiem kopiujac go w gornym kierunku o pionowy wymiar ze szkicu.
Jesli nie widzimy wszystkich 4 kresek to znaczy ze albo skala jest taka, ze nie zmiescily sie na ekranie,
albo ze sa bardzo blisko siebie.
Zeby sie przekonac "co jest grane" wybieramy funkcje "Powieksz Dopasuj do Ekranu" <Zoom Extents>.
-> Gorny pionowy pasek, 14 ikonka od lewej strony z lupka i czterema trojkacikami w naroznikach ikonki.
Jesli pojawily sie 4 odcinki, to jestesmy w domu.
Jeśli tylko sie wycentrowaly na ekranie nasze dwa odcinki to znaczy ze odleglosci miedzy nimi sa niewielkie, wiec...
albo stajemy kursorem na punkcie skrzyzowania naszych odcinkow i krecimy scroll w myszy az pojawia sie wszystkie 4,
albo wybieramy "Powiększ Okno" <Zoom Window> I zaznaczamy obszar przecinania sie odcinkow.

Mamy okreslone gabaryty za pomoca 4 odcinkow.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=768.0;attach=10122;image)

4. Robimy prostokąt, czyli docinamy/dołączamy odcinki...
Nietypowo ale sprawnie wykorzystamy do tego funkcje "Zaokrąglij krzywe" <Fillet Curves>
Wybieramy te funkcje z prawego paska (drugi górny pasek po lewej, 5 ikonka od gory)
Prosi o podanie "Pierwszej krzywej do zaokrąglenia"...
Przed wybraniem krzywej patrzymy co on tam nam wypisal na pasku polecen, i w nawiasie jest "Promień=jakas_wartosc" <Radius=...>
Chcemy aby nasze odcinki laczyly sie bez zadnego zaokraglenia wiec musimy zrobic aby tam bylo "0"
Najprosciej wpisujemy 0 i wciskamy enter.
Wskazujemy nasze Odcinki utworzone na samym poczatku, wskazujac je: pionowy ponad poziomym odcinkiem i poziomy po prawej stronie pionowego (miejsce wskazania jest wazne, najlepiej sprawdzic samemu co bedzie jak sie zrobi odwrotnie)
Odcinki slicznie sie lacza.
Laczymy w analogiczny sposob wszystkie boki naszego prostokata.

Proste, szybkie a przy tym nauczylismy sie jak zaokraglic rogi (jak by sie kiedys chcialo)
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=768.0;attach=10124;image)

5. Robimy dolne zciecie.
Wiemy w jakiej odleglosci od konkretnej krawedzi sciecie sie zaczyna i konczy.
Problem polega tylko na tym aby dokladnie ustawic tam kursor, tak aby moc wykreslic te prosta.
Nic latwiejszego. Wykorzystamy boki prostokata i polecenie kopiuj okreslajac przesuniecie - czyli to co juz znamy.
Wybieramy polecenie "Kopiuj" <Copy> wybieramy dolna krawedz prostokata, i wskazujac kursorem kierunek gorny wprowadzamy wartosc przesuniecia (Pamietajac o włączonym wymuszeniu pion/poziom).
Teraz wybieramy lewa krawedz prostokata i kopiujemy ja o zadana wartosc w prawa strone.
Punkty przeciec tych skopiowanych krzywych wskazuja nam miejsca sciecia prostokata.
Wybieramy funkcje do rysowania "kresek". Aby precyzyjnie wskazac miejsce poczatku i konca naszego nowego odcinka wykorzystamy opcję "Uchwyt obiektów".
Jeśli przerobiliśmy pierwszą lekcję to paletę tej opcji mamy na wierzchu, a jak nie to sie musicie wrocic.
Z tejze palety uchwytow wybieramy opcje "Przec" <Int> ma byc kolo niej "ptaszek". Jesli palete mamy na wierzchu, ale wszystkie opcje sa niedostępne (Szare) musimy je uaktywnic, przez wycisniecie ptaszka na koncu tej palety obok napisu "Wyłącz" <Disable>
Teraz przy wlaczonej opcji rysowania kreski kursor bedzie przyciagany do miejsca skrzyzowania obiektow (i wszystkich innych miejsc ktore sa zaznaczone)
Klikamy początek, na jednym skrzyżowaniu i koniec na drugim. Jak widać Rhino jest takie zabawne, ze nawet jak mamy wlaczane "Wymuszanie poziom/pion" to i tak dla niego wazniejsze sa uchwyty obiektow. I na całe szczęście, że takie zabawne jest.

(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=768.0;attach=10128;image)

Kasujemy odcinki ktore pomagaly nam wyznaczyc miejsce sciecia (zaznaczamy je i klawisz "delete"
Teraz znana nam juz sztuczką z zaokrąglaniem z zerowym promieniem (funkcja utrzymala poprzednio wprowadzona wartosc promienia.
Dolaczamy narozniki do siebie (w zasadzie pozbywamy sie tylko wystajacych pionowych i poziomych odcinkow)

Został nam do zrobienia okrąg i zrobienie z tej powierzchni bryły.

6. Okrąg.
Pozycje środka okręgu wyznaczamy dokładnie w ten sam sposób, jak przy miejscach ścięcia.
Kopiujemy o określoną wartość odcinki które juz mamy.
Powstaje punkt przeciecia który jest środkiem naszego okręgu.
Wybieramy z paska po lewej "Okrąg" <Circle> i dzięki włączonemu wcześniej przyciąganiu do przecięcia precyzyjnie osadzamy jego środek.
Wpisujemy wartość promienia z klawiatury i zatwierdzamy Enterem.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=768.0;attach=10130;image)

Kasujemy odcinki pomocnicze.

Mamy już prawie wszystko.
Teraz musimy wyciagnąć obiekt do góry robiąc z niego bryłkę.

7. Robimy bryłkę
Oczywiście jest do tego funkcja i nie musimy tworzyć każdej powierzchni bryły oddzielnie.
Funkcja którą wykorzystamy tworzy bryły z "zamkniętych planarnych krzywych" Brzydko brzmi a oznacza tyle, ze krzywe musza byc zamkniete (zadnych luznych koncow, i wszystko polaczone tak by bylo jednym obiektem)
i planarne czyli znajdujące się na jednej "prostej" płaszczyźnie.
Nasze wypociny sa na jednej plaszczyznie (x,y) wiec trzeba je tylko polaczyc.
Wybieramy w tym celu funkcje "Połącz" <Join> (-> ikonka z puzlami na pasku po lewej stronie) i wskazujemy wszystkie kolejne odcinki po obrysie naszej figury, kiedy to zrobimy zatwierdzamy to enterem, spacją lup prawym przyciskiem myszy
Na pasku poleceń wyskoczy radosna nowina "5 krzywych połączono w jedną zamkniętą krzywą" <5 curves joined into one closed curve>

Teraz uprzestrzennienie tego i koniec :)
W tym celu wybieramy opcje "Wyciągnij zamkniętą krzywą planarną" <Extrude close planar curve>
Możemy ją odnaleźć troszeczkę schowaną w pasku "Bryła" <Solid> -> pierwszy lewy pasek 7 ikonka od góry z ikonką szescianu. Naciskamy i przytrzymujemy - rozwija się nam pasek z którego wybieramy naszą funkcję (przedostatnia ikonka na tym pasku)
Robimy to o co prosi nas program, czyli wskazujemy mu z czego chcemy zrobic bryłke.
Wskazujemy nie tylko obrys ale rowniez okrag w srodku. Po wybaniu wszystkich wciskamy enter.
Program prosi o podanie "Długości wyciągnięcia". Wpisujemy naszą wartość określającą wysokość (ze szkicu oczywiście) i oczywiście zatwierdzamy.
Jeśli jesteśmy w widoku takim jak wcześniej, a pewnie tak jest to za duzo nie zauwazmymy zmian.
Przelaczamy sie na widok w perspektywie (czerwony samochodzik w perspektywie po lewej stronie) i jak by nam cos ucieklo poza ekran, to odszukujemy na gornym pasku znana nam juz lupkę pokazującą cały nasz wysiłek na środku ekranu.
(http://forum.rhino3d.pl/index.php?action=dlattach;topic=768.0;attach=10132;image)

KONIEC

----------------------------
Wiadomo, ze można zrobic taka bryłke, a przynajmniej jej kształt wpisując współrzedne i takie tam.
Ale tutaj chodziło o metode którą będziemy w stanie określić prawie każdy kształt i prawie zawsze.
Ja używam jej non stop.

Kolejne zabawy niebawem jesli to co pisze znajdzie swoich odbiorcow
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 05 Październik 2008, godz.07:43
Z pewnością znajdzie swoich odbiorców, Twoja praca bardzo mi się spodobała, a poza tym - im więcej autorów, tym ogólnie większy zakres oddziaływania naszego forum.
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: dziewul w 05 Październik 2008, godz.08:56
Dawaj wiecej takich od podstaw.
Mi sie przyda napewno.
Albo w postaci linkow co robic po kolei z innych tutoriali.
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: kruk w 05 Październik 2008, godz.13:11
właśnie miałem napisać odpowiedź lecz Marek mnie uprzedził ;)

Rhino jest na tyle plastycznym programem, że każdy może robić po swojemu. ja bym taki obiekt narysował jeszcze w inny sposób niż pokazane powyżej - zbliżony do sposobu Marka, ale i nie do końca. możnaby sie upierać, że mój sposób jest najlepszy, ale po co? najlepszy sposób to taki z jakim nam sie najwygodniej pracuje i najszybciej osiąga założone rezultaty  ;)
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 05 Październik 2008, godz.13:13
wiedziałem, że marek odpowie, to była tylko kwestia czasu  ;D ;D ;D ;D
Bo tak naprawdę cały problem - jest wirtualny
NIE ma jedynej słusznej drogi szkolenia Rhino

Bo ludzie, którzy się go uczą - albo nie mieli nic wcześniej wspólnego z grafiką, albo nie mili nic wcześniej wspólnego z grafiką 3-d, albo nie mieli nic wspólnego wcześniej z dokładnością, albo nie mieli nic wspólnego z wytwarzaniem i przemysłem, albo nic nie mieli wcześniej wspólnego z analizą i symulacją, albo są już fachowcami w Rhino, czy innych aplikacjach CAD/CAM/CAE ,albo itp itd, mógłbym pisać jeszcze godzinę.

podejście botaka - choć również prawidłowe i mi się podoba (jak już je zrozumiałem) -  to TYLKO jedno z podejść do nauki programu, a tzw. nawyki, o których botak wspomina,  - to również TYLKO i wyłącznie kwestia gałęzi przemysłu, czy hobby, którą się reprezentuje i aplikacji, której się wcześniej używało.

Prawda jest taka - że do tej pory nie było tak uniwersalnego i taniego narzędzia - jak Rhino - i każdy próbował, próbuje i będzie próbować narzucić swój własny tok pracy, myślenia i projektowania, a niestety - to na zawsze zostanie tylko jeden z wielu sposobów ugryzienia danego projektu, jaki w Rhino można zastosować.

Ja się jedynie cieszę - że coraz więcej coraz lepszej jakości podejść do tej pracy - mam przyjemność gościć na NASZYM forum.

Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: botak w 05 Październik 2008, godz.13:41
Marek super, ze pokazales jak można zrobic to calkowicie wykorzystujac mozliwosci Rhino.
Mi juz na to nie starczylo sil.  :D

To co pokazales, jest konkretna metoda na konkretny model i konkretne przypadki.

Ja bardziej chcialem chcialem pokazac swoja metodologie ktora jest prosta do zrozumienia i ktora zawsze sie bedzie przydawala, niz zbudowac ten model.

Pokazalem cwiczenie ktore bedzie sie przydawac w kolejnych lekcjach.

Jak bedziesz kazda moja lekcje przekladal w ten sposob, to powstanie seria super tutoriali :)
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 05 Październik 2008, godz.14:13
na które obojętnie od toczącej się dyskusji - liczę !!!
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 05 Październik 2008, godz.14:40
a w ramach uzupełnienia - jeśli włączycie historię i dziurę o kształcie okręgu zrobicie za pomocą Solid menu Solid Edit Tools - Holes - make Hole- , to będzie ona wędrować za krzywą tworzącą (Move Hole) - nawet w czasie podglądu w czasie rzeczywistym. To tak na marginesie.
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: botak w 05 Październik 2008, godz.15:14
Ćwiczenie na koniec:
Narysować bryłkę o takim kształcie jak na obrazku korzystając z funkcji przezemnie podanych.
Bryłka niech ma wysokość 5

Marek - oczywiście możesz zrobić to po swojemu, ale chyba moim sposobem będzie prościej  ;) :P
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: kruk w 05 Październik 2008, godz.15:37
pięć minut

cztery prostokąty (w tym jeden skopiowany), jedna linia, dwa razy skala jednowymiarowa, dwa przesunięcia, rozbicie wszystkiego, Bool linii, przeskalowanie do właściwych wymiarów (robiłem to na stukrotnie większych wymiarach by nie szukać za każdym razem kropki ;) ) i na koniec wyciągnięcie na trzeci wymiar.

jeszcze raz powiem - wszystko zależy od tego w jaki sposób sie pracuje :)
(zdałem test?  ;) )
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 05 Październik 2008, godz.15:40
i super
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 05 Październik 2008, godz.16:27
całą I i II- część lekcji botaka tak naprawdę - da się zrobić za pomocą 5-10 kliknięć myszy i nie mogłem się doczekać, aby to puścić, ale zdecydowałem, że marek będzie najlepszą odpowiedzią....

Co nie znaczy - że lekcja botaka jest zła...
Co również nie znaczy, że marka lekcja jest zła...
Co nie znaczy, że obie lekcje są złe...
Co również nie znaczy, że obie lekcje są super dobre.

Dlatego tak bardzo byłem na niego (botaka) zły, że z góry ocenił podejście marka.
Bo w Rhino nie ma dobrych i prawidłowych podejść - jedynie efekt końcowy- za to się rozlicza. Ma robić wrażenie i być optymalny i baaardzo dokładny (jeśli potrzeba). To - pozostanie niezmienne.
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: botak w 05 Październik 2008, godz.17:12
Kruk - sam widzisz ile bym musial ludziom napisac aby mogli stworzyc i taka brylke jak na poczatku jak i ta z cwiczenia.
Jak myslisz czyja metoda bedzie właściwsza jeśli wykreślę jeszcze bardziej skomplikowany obiekt?

Marek - nie wiem w jakiej branży robisz, ale jak bym tak zucil tymi cyferkami "artystom" ktorzy przychodzą do mnie po asp (nikogo nie obrazajac) to bym mial z nich tyle pozytku co nic :)

A tak za pomocą mojej metody i trzech funkcji (prosta, kopiowanie, fillet) zrobimy to w minutę  :P
i wykorzystujac tylko te trzy polecenia wykonamy oba elementy i jeszcze wiele wiecej.

Nic to na razie sie nie zrazam i zamierzam jeszcze kilka czesci tutoriali opublikowac a ludzie niech sami zdecyduja ktora droga chca isc.  ;D

Ja tam jestem zarozumiały i nieskończenie przekonany o mojej słuszności  :D
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: kruk w 05 Październik 2008, godz.17:33
Kruk - sam widzisz ile bym musial ludziom napisac aby mogli stworzyc i taka brylke jak na poczatku jak i ta z cwiczenia.
Jak myslisz czyja metoda bedzie właściwsza jeśli wykreślę jeszcze bardziej skomplikowany obiekt?

Ja tam jestem zarozumiały i nieskończenie przekonany o mojej słuszności  :D

nie wiem ile byś musiał napisać. Wiem za to, że liczy sie wygoda i prostota pracy. można robić narożniki fazowaniem o zerowych wartościach, można i przedłużać linie poleceniami z grupy 'Wydłuż krzywą'. albo też robić od drugiej strony - zrobić prostokąt a następnie go modyfikować.

oczywiście, myślę, że mojsza metoda jest lepsza od twojszej   :P

to żart ;)

powtórzę to jeszcze raz - wszystko zależy od podejścia i od tego jak komuś jest wygodniej pracować. trzeba też zwrócić uwagę na to, że ludzie myślą i działają według własnych schematów i narzucanie innych nie zawsze jest celowe :)

tymczasem czekam na kolejne samouczki jakie wyjdą z twoich rąk - dzięki temu dyskusja sie kręci i każdy sie może czegoś nowego nauczyć  ;D
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: botak w 05 Październik 2008, godz.17:58
A mialo byc dla poczatkujacych, a tu sie zrobi zaraz grupa superwyjadaczy którzy korzystając tylko z paska poleceń w 20 sekund beda wypluwac superprojekty.

Ja to potrafie mobilizowac do pracy :)
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: Odyniec w 05 Październik 2008, godz.20:27
przespałem cały dzień i teraz tylko czytam.
problem admina polega na tym - że zawsze chce jak najlepiej - dla wszystkich.
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: sea__ w 05 Październik 2008, godz.22:08
Proszę pamiętać żeby tutki były jasne przede wszystkim dla czytelnika  ( te prostsze dla początkującego) . Możecie stosować  piktogramy o ile będą  zrozumiałe  ;D. A co do doboru metody pracy - w miarę poznawania Rhino  każdy  z nas modyfikuje swój warsztat do optymalnego  ;).
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: botak w 06 Październik 2008, godz.12:54
... Tylko, co zrobić, jeżeli ktoś wrzuci nam rysunek nieprawidłowo zwymiarowany? ;) ...

Na to nie ma metody :/ I jakbysmy nie robili, jak dostaniemy zle zwymiarowany szkic, to zawsze wyjdzie zle.
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: botak w 06 Październik 2008, godz.13:31
a...  :)
A według jakiej normy chcesz abym wymiarował?

Przecież tak naprawdę to chodzi o to, aby wymiarowanie było czytelne, a jak ktos wymiaruje idealnie zgodnie z normami, to znaczy, ze to jest projekt do szkoly/na uczelnie

I nie robic  mi tu  offtopa!  >:(   ;)
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: botak w 06 Październik 2008, godz.14:02
obrazic to mógłbym się tylko za przekręcanie nicka  :P
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: apsik w 08 Październik 2008, godz.10:15
Witam po raz pierwszy.
Dorzucę swoją metodę do pierwszego przykładu - nie bójmy się współrzędnych względnych!!!
Wybieramy funkcję Polyline, klikamy byle gdzie i wpisujemy w pasku poleceń r39,0 (czyli odsunięcie od punktu początkowego punktu końcowego 39 jednostek po X - w poziomie w prawo i 0 po Y). Klikamy prawy klawisz myszy lub Enter aby zakończyć działanie komendy. Odhaczamy opcję przyciągania Osnap End. Wybieramy Polyline, łapiemy jako pierwszy punkt początek narysowanego wcześniej odcinka i wpisujemy z palca r0,30 (0 w poziomie 30 w pionie). Klikamy prawy klawisz myszy lub Enter aby zakończyć działanie komendy. Następnie górny odcinek czyli Polyline z Osnap End łapiemy u góry uprzednio narysowanego pionowego odcinka i wpisujemy r52,0. Klikamy prawy klawisz myszy lub Enter aby zakończyć działanie komendy. Analogicznie następny odcinek czyli r0,-20 (minus bo lecimy po Y w dół). Osnap End pozwoli nam zamknąć krzywą ostatnim odcinkiem. Środek okręgu wyznaczyłbym za pomocą odcinków pomocniczych za pomocą funkcji Offset Curve. Czyli klikamy na odcinek o dł. 30, wybieramy Offset Curve, wpisujemy odległość odsunięcia czyli 20, prawy klawisz myszy lub Enter i klikamy lewym klawiszem myszy po prawej stronie wskazanego odcinka. Analogicznie z odcinkiem o dł. 39 - klikamy na nim, wybieramy Offset Curve, wpisujemy odsunięcie 15, prawy lub Enter i klikamy lewym powyżej wybranego. W punkcie przecięcia rysujemy okrąg, usuwamy dwa odcinki pomocnicze wyznaczające środek, łączymy - Join odcinki, wyciągamy Extrude Closed Planar Curve i już!
Mam nadzieję, że nie znudziłem ;D
Zastosowanie odcinków pomocniczych tworzonych funkcją Offset Curve pozwala poradzić sobie nawet z tragicznie zwymiarowanymi szkicami.
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: satrab w 08 Październik 2008, godz.11:45
Przyznam się, że nie przeczytałem całego wątku bo... nie chce mi się ;) Jakieś sprzeczki tu były chyba :)
Ja dodam od siebie tylko, że ten post sprawia wrażenie, że ten cały Rhino to jakoś bardzo skomplikowana rzecz ;) Może mam takie wrażenie bo, ze mnie ani grafik, ani inżynier, ja po prostu lubię gdy można bez męczenia się stworzyć coś fajnego, i za to lubię Rhino ;)
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: DmVip w 08 Październik 2008, godz.13:09
satrab - święta racja rhino ma to do siebie że jak się go troszkę pozna, to albo można go pokochać albo znienawidzić, ale z tego co obserwuję to raczej zyskuje zwolenników:) niż wrogów....

P.S - większość ludzi tak mi się zdaje, jest hobbystami 3D,inżynierowie i graficy uczą się tego w szkołach, moim zdaniem skromniutkim nieda się tego nauczyć:( to trzeba czuć, widzieć i lubić :)
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: satrab w 08 Październik 2008, godz.13:28
W Polsce nauka Rhino w szkole/uczelni jest według mnie żadkością. Raczej Autodeskiem karmią młodzież ;)
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: kubbek w 08 Październik 2008, godz.14:02
W krakowie na wydziale wzornictwa (Formy Przemysłowe) na ASP, Rhino to podstawa  :)
Tytuł: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: kazmod w 10 Styczeń 2009, godz.17:03
Dzieki wielkie za chec podzielenie sie swoja wiedza. Dzieki za wlasne przymyslenie w sensie jak "podac" temat i opracowanie tego!.
Moje krytyki dla wszystkich, ktorzy wtracaja sie czasami bez wiekszej kultury w kwestie prowadzenia wykladu.
Jesli ktos ma ochote pisac swoj tutorial, bardzo chetnie przeczytam go w jego wersji.
Autor na pewno zna wszystkie ulatwienia jakie daje Rhino, ale uwaza, ze nalezy zaczac od poczatkow poczatkow i to jest jego metoda.
Nie podoba sie? Napisac wlasny tutorial.

Jeszcze raz dzieki dla autora i wszystkich innych, ktorzy zechca podjac podobny temat.
Tytuł: Odp: Super Początki z Rhino - Część II - tworzenie prostych obiektow
Wiadomość wysłana przez: geminuspm w 30 Styczeń 2009, godz.00:54
Dorzucę swoje 3 gr do tematu.
Czytając fajny tutek dla stawiających pierwsze kroki w Rhino zauważyłem rywalizację "starych"? zjadaczy nosorożca. :o ;)
Rywalizacja kto zrobi szybciej,lepiej,. itp, a  efekt końcowy to taki sam model tylko różne metody.(i o to chodzi w Rhino)

Czołobitość botakowi za jego tutek i troskę o nowych konsumentów nosorożca.  ;D


Kilka  skrótów myślowych w tym tutku które przyuważyłem :

ad.4.
 
..Chcemy aby nasze odcinki laczyly sie bez zadnego zaokraglenia wiec musimy zrobic aby tam bylo "0"...
...Odcinki slicznie sie lacza. Laczymy w analogiczny sposob wszystkie boki naszego prostokata....

Ustawienie parametru Filletu - Połącz= NIE,
Łączenie wspomniane przez Botaka (może to być trochę mylące dla początkujących) dotyczy dociągania końców zaznaczanych odcinków do siebie a nie ich połącznie w rozumieniu krzywej.
Jeżeli  Połącz= TAK to w pkt.5 nie uda się skopiować boków prostokąta ponieważ będzie on krzywą zamkniętą.

ad7.
Teraz uprzestrzennienie tego i koniec
W tym celu wybieramy opcje "Wyciągnij zamkniętą krzywą planarną" <Extrude close planar curve>
...

Ja mam tylko <Extrude planar curve>
Dodam tylko że należy zwrócić uwagę na parametr Zakryj/Cap = TAK (defaultowo powinien być włączony), gdy = NIE, otrzymamy tylko ściany boczne

Jak już zauważył Satrab i DmVip  Rhino to je fajne

Czekamy na kolejne fajne tutki.


i to by było na tyle  (za prof. mniemanologii stosowanej)