Zaloguj się lub zarejestruj. 18 Kwiecień 2024, godz.15:55

Autor Wątek: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże  (Przeczytany 67846 razy)

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
« dnia: 09 Kwiecień 2009, godz.20:44 »
No wiadomo  :)

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
« Odpowiedź #1 dnia: 10 Kwiecień 2009, godz.16:47 »
Rendering, mapy środowiskowe, cienie w czasie rzeczywistym, wygładzanie tekstur i krawędzi w akcji

Obrazek pochodzi z newsgroupy Rhino, autorem jest clement

aha - karta graficzna - ATI HD4870
« Ostatnia zmiana: 10 Kwiecień 2009, godz.16:50 wysłana przez Odyniec »

botak

  • Gość
Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Kwiecień 2009, godz.22:59 »
To z małych nowości tak na szybko:
niektóre z nich są opisane na stronie rhino - ale chciałem sprawdzić czy to faktycznie działa :)

1. Obok nazwy widoku w górnym lewym rogu pojawiła się strzałeczka pozwalająca na rozwinięcie menu widoku lewym przyciskiem
2. Kursor zmienia się gdy polecenie jest w trakcie wykonywania (np wskazujemy krawędzie do filletowania)
3. "ClippingPlane" można zastosować do wybranych okien, nie tylko do jednego (komenda z paska EnableClippingPlane)
4. Pojawiło się rozbudowane menu kontekstowe
5. Coś co pojawiło się pewnie jako następstwo poprawy wyświetlania siatek wogóle, to poprawne wyświetlanie powierzchni które modyfikuje się za pomocą siatki kontrolnej. Nie wiem czy jasno to napisałem :)
Jak ktoś ma rhino 4 (i chyba jest to tylko na ATI) to niech zrobi sobie powierzchnię z 4 krzywych, włączy punkty kontrolne powierzchni i zmodyfikuje ją nimi. To jest moja codzienna zmora, bo teoretycznie siatki się zmieniają, ale wyświetlane są tak jak przed edycją. W Rhino 5WIP tego nie ma a modyfikacja siatki wyświetlana jest na bieżąco nawet podczas przeciągania punktów - SUPER :)
6. Opcja "Mirror" pojawiły się "podkomendy" dzięki którym możemy zaznaczony obiekt odbić względem osi X lub Y bez rysowania osi odbicia. Do tego program pamięta czy poprzednio chcieliśmy zachować oryginał czy nie

No i na razie to tyle. Prace rozpoznawcze - trwają :)

kubbek

  • Gość
Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
« Odpowiedź #3 dnia: 17 Kwiecień 2009, godz.09:32 »
To ja mam dwa pytania do nowości:
1. botak - piszesz, że "pojawiło się rozbudowane menu kontekstowe" - gdzie, jakie? Zaintrygowało mnie to a niczego podobnego nie znalazłem.
2. Na obrazkach załączonych przez Odyńca są widoki renderowane z cieniami. Widok z cieniami jest super, ale nie znalazłem opcji włącznia oświetlenia ambient.

botak

  • Gość
Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
« Odpowiedź #4 dnia: 17 Kwiecień 2009, godz.16:10 »
ja odpowiadam za siebie :)
ad 1. - prawy przycisk myszy na pasku gdzie wpisujesz komendy. Masz listę komend najczęściej używanych

botak

  • Gość
Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
« Odpowiedź #5 dnia: 19 Kwiecień 2009, godz.12:30 »
Trochę odpowiadając na drugie pytanie kubbek'a pokaże co jeszcze nowego odnalazłem w 5WIP:

W opcjach wyświetlania widoku doszła nowa zakładka "Shadow" gdzie można ustalić sobie jak mają być wyświetlane cienie.
Co ciekawe taka opcja pojawiła się nie tylko przy widoku typu "rendered" i "shaded" ale i przy wszystkich pozostałych.
Jak na razie nie udało mi się uzyskać cienia przy widoku "Wireframe" ale może będzie to działać przy cieniowaniu wybranych obiektów.
W załącznikach znajduje się podgląd w jaki sposób możemy sobie te cienie kontrolować. Podgląd został zrobiony bez użycia dodatkowego światła - tylko to co jest w standardzie



Pojawiły się również dwa nowe sposoby wyświetlania modelu:
1. Rendered shadows
2. Technical
Mi szczególnie spodobał się "technical" działa bez zarzutów nawet przy scenach z wieloma modelami  :D

« Ostatnia zmiana: 19 Kwiecień 2009, godz.12:43 wysłana przez botak »

botak

  • Gość
Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
« Odpowiedź #6 dnia: 19 Kwiecień 2009, godz.12:46 »
Nowe opcje w Rendererze Rhino
Ponieważ ten temat zasługuje na całkiem nowy wątek, to ograniczę się tylko do takiego małego zrzutu ekranu, co dodali nowego.
Nareszcie jest to w pełni funkcjonalne i przyjazne w użytkowaniu, a edytor materiałów jest o niebo lepszy niż ten z V-raya.


Offline satrab

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 635
  • Reputacja na forum: +138/-0
Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
« Odpowiedź #7 dnia: 19 Kwiecień 2009, godz.14:03 »
Edytor materiałów w sumie już znany od czasów bety Brazila i RDK wypuszczonego pod niego. Mi ten edytor kojarzy się badzo z 3Dmax'em ;)
« Ostatnia zmiana: 19 Kwiecień 2009, godz.15:25 wysłana przez satrab »

botak

  • Gość
Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
« Odpowiedź #8 dnia: 20 Kwiecień 2009, godz.11:28 »
Dopiero teraz zauważyłem...
W końcu pliki mają podgląd w okienkach windowsowych :)
w ikonce pojawia się domyślny widok modelu z pliku w trybie wireframe.
Podglądy oczywiście pojawiają się na wszystkich plikach rhino, nie tylko tych z WIP 5

Offline WIKTOR

  • Specjalista
  • ****
  • Wiadomości: 402
  • Reputacja na forum: +57/-0
  • "OVER THE TOP"
    • WU-Portfolio
Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
« Odpowiedź #9 dnia: 29 Kwiecień 2009, godz.14:21 »
Edytor materialow zywcem odgapiony od 3d maxa :) Ale to dobrze :D Wogole ten Maxowy edytor to jest najlepszy z jakim sie spotkalem i byloby milo zobaczyc takowy w Rhino...

botak

  • Gość
Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
« Odpowiedź #10 dnia: 14 Maj 2009, godz.23:36 »
Kolejne dwa nowe elementy:
1. Teraz mamy razem z programem zainstalowane coś takiego jak "BoxEdit" (screen1)
W Rhino4 jak ktoś to chciał, to musiał sobie zainstalować to jako wtyczkę (można znaleźć ją na stronie firmowej rhino)

2. Do analizy krawędzi dodano wykrywanie "Non-Manifold Edges" (screen2)

kubbek

  • Gość
Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
« Odpowiedź #11 dnia: 15 Maj 2009, godz.10:38 »
Cytuj
2. Do analizy krawędzi dodano wykrywanie "Non-Manifold Edges" (screen2)

I do czego to służy?

botak

  • Gość
Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
« Odpowiedź #12 dnia: 15 Maj 2009, godz.12:25 »
"Non-Manifold Edges" to zmora.

Nie wiem czy dobrze to wytłumaczę, ale są to krawędzie które są "niepodzielne"
Powiedzmy, że masz dwa sześciany które mają jedną wspólną krawędz. Jak będziesz chciał takie sześciany odjąć od czegoś, to wyskoczy Ci komunikat "Non-Manifold Edges... boolean to faild"

Najczęściej takie błędne krawędzie powstają przez ekstrudowanie płaskich obiektów mających wspólny punkt.

edit:
długo nie czekałem :/ pojawił się komunikat (praca w rhino 4) jak bym wiedział gdzie te krawędzie są, to bym sobie pracy zaoszczędził  :(
« Ostatnia zmiana: 15 Maj 2009, godz.12:38 wysłana przez botak »

Offline satrab

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 635
  • Reputacja na forum: +138/-0
Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
« Odpowiedź #13 dnia: 15 Maj 2009, godz.12:55 »
Przy renderowaniu takie krawędzie sprawiają, ze na ekranie pojawiają się różne niewyjaśnione zjawiska ;) więc warto się pozbywać takiej wadliwej geometrii.

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: Nowości w Rhino 5 WIP te małe i duże
« Odpowiedź #14 dnia: 15 Maj 2009, godz.13:22 »
dobra rzecz jeśli będzie działać prawidłowo w wersji finalnej.