Zaloguj się lub zarejestruj. 16 Kwiecień 2024, godz.17:38

Autor Wątek: Super Początki z Rhino - Część III - wejście w 3d, bryły i ich moc  (Przeczytany 21754 razy)

botak

  • Gość
ABSOLUTNE POCZĄTKI, CZĘŚĆ III - wejście w 3d, bryły i ich moc

----------------------------------------------------

Zadanie: stworzenie budynku na podstawie szkicu
Poziom: zupełnie początkowy
Czego się nauczymy:
  Wykorzystywanie gotowych brył,
  Modyfikacja ich za pomocą operacji połącz bryły, odetnij od bryły (operacje tzw booleanowskie)
  Zmiana widoku,
  Wybór opcji z paska komend
  Zaznaczanie
Co powinniśmy umieć przed przystąpieniem do nauki:
  Kopiować obiekty z określoną wartością przesunięcia, wiedzieć jak włączyć/wyłączyć Ortho (wymuszanie pion/poziom)
  (jeśli nie umiesz zajrzyj do części II)
Czas potrzebny do wykonania zadania: 20min

Warto ustawić sobie interfejs tak jak opisałem w części pierwszej

Jak w poprzednich częściach w nawiasach ostrych "< >" znajdują się opisy komend z anglojęzycznej wersji.

Jest mała różnica pomiędzy screenami z tutoriala a opisem i filmikiem. W filmiku jest tak jak w opisie.
Wzięło się to z tąd, że screeny przygotowałem trochę wcześniej i trochę się zagapiłem. Sory za zamieszanie.

----------------------------------------------------
W tej części nauczymy się czegoś bardzo pożytecznego.
Dzięki tej metodzie można zrobić naprawdę kawał dobrej roboty, a chodzi o wykonanie modelu 3d domku jednorodzinnego.
Będziemy pracować z realnym projektem, aby uzyskać jak najbardziej realny wynik.
Nie jest to robienie tutorialowej kaczki (nikomu do niczego nie potrzebnej)

Ale głównym motywem jest używanie brył. Bo budynek można narysować na wiele sposobów.

Oczywiście taki domek można zbudować na x różnych sposobów, ale moim zdaniem ten jest jednym z najprostszych.

Wydaje się, że to za trudne na początek? Uwierzcie, że tak nie jest.

Największą trudnością jest tak naprawdę odczytywanie wymiarów z planu
Warto wydrukować sobie plany będzie prościej.

Prosty dom to kostka z powycinanymi dziurami na okna + dach i komin - prawda?
Nasz właśnie taki jest.

Narysujemy bryłkę w gabarytach (długość, szerokość, wysokość) naszego domku z planu architektonicznego i po kolei powycinamy okna, zaułki, pokoje w środku, dodamy skośny dach i komin.
A jak ktoś będzie chciał to doda i okna dachowe i rynny i resztę dupereli dookoła obiektu.

A więc do pracy <lets play>

Jak będziemy pracować i ogólne gabaryty.
Pracujemy na początku na zmaksymalizowanym widoku z góry (część I się kłania)
Będę podawał wszystkie wielkości które będzie trzeba wpisywać, tak aby wszystko szło sprawnie.
Dobrze jednak zerkać na plan, aby mieć świadomość tego co się wpisuje.
Aha i na razie nie przejmujemy się skalą i jednostkami

Operować będziemy głównie prostopadłościanami.

Jak narysować prostopadłościan
Do rysowania prostopadłościanów służy funkcja kryjąca się pod ikonką z sześcianem "Prostopadłościan" <box>
-> lewy pionowy pasek narzędzi 7 ikona od góry.
Po wciśnięciu tej ikonki wyskakuje nam kilka opcji co do tego w jaki sposób rysować bryłę,
domyślnie ustawione jest na "3punkt" <3points> i niech tak zostanie.
W wolnej chwili warto zajrzeć do helpa lub samemu sprawdzić jak działają pozostałe sposoby
Za kursorem będzie ciągnął się bok naszej bryłki.
Na pasku komend wyskoczyło: "Inny róg podstawy lub długość" <Other corner of base or length>
Czyli możemy postawić punkt "na oko" lub określić wymiar bryłki wpisując wielkości z klawiatury.
My stawiamy na dokładność i wpisujemy z klawiatury.
podajemy zawsze w kolejności:
długość (wartość od punktu w prawo/z minusem w lewo)
szerokość (wartość od punktu w górę/z minusem w dół)
wysokość (wartość od punktu nad kursor/pod kursor - nie wiem jak mam inaczej opisać.
Za każdym razem zatwierdzając enterem wartość.

przyda nam się również Zaznaczanie
Jeśli klikamy pojedynczo, to pamiętajmy, że z "Shiftem" dodajemy do zaznaczenia a z "Ctrl" odejmujemy.
Jest też różnica, czy zaznaczenie zaczynamy z prawej strony obiektu czy z lewej.
Jeśli zaczęliśmy zaznaczać z prawej strony, to zaznaczymy wszystkie obiekty które zostaną "przecięte" okienkiem zaznaczenia.
Jeśli zaczęliśmy zaznaczać z lewej strony, to zaznaczymy tylko te obiekty które w całości znajdują się w okienku zaznaczenia)

1. Pierwsze bryły (ściany zewnętrzne)
Stawiamy punkt początkowy w dowolnym miejscu.
Zaczynamy rysować pierwszy prostopadłościan i wpisujemy: 1038 enter 738 enter 687 enter
Rysujemy drugi prostopadłościan którym wytniemy dziurę w tym pierwszym.
Pierwszy punkt stawiamy w lewym dolnym rogu pierwszego.
A więc rysujemy drugi o wymiarach (966; 666; 687)
Teraz wrysujemy dwie bryłki którymi zrobimy wcięcie przy wejściu.
jedna o wymiarach (224; 66; 407) druga o wymiarach (299; 102; 371) wszystkie zaczynamy od lewego dolnego rogu.



Teraz je trzeba poustawiać.
Pierwsze poustawiamy sobie je w osi x i y
zaznaczamy drugą którą narysowaliśmy - prawie największą.
Musimy odsunąć ją od największej bryłki o "grubość ścian".
Komenda (Przesuń) <Move> drugi pionowy pasek po lewej stronie a najszybciej "m" i spacja (oczywiscie bez cudzysłowów)
Program prosi o podanie punktu bazowego tak jak to było w przypadku kopiowania
klikamy gdzieś na puste pole ekranu, włączamy "Równoległy" <Ortho> jeśli nie mamy i pokazujemy kierunek przesunięcia (w prawo)
wpisujemy wartość odpowiadającą grubości ściany (36) i zatwierdzamy enterem
To samo robimy z tą bryłką wskazując kierunek "do góry"
Teraz najmniejsza bryłka. Przesuwamy ją jak pierwszą w prawo o 407
I tą co została przesuwamy w prawo o  371
Kontury brył powinne dać obrys jak na planie.



Wyrównywanie obiektów
Przechodzimy do widoku "Widok z Przodu" <Front> z ikoną samochodzika jadącego na nas (światłami w naszą stronę)
Jak obraz nie mieści nam się na ekranie klikamy ikonę która rozwiąże ten problem (Powiększ Dopasuj do ekranu) <zoom extents> -> lupka z trójkącikami w narożnikach, na górnym pasku
Jeśli wszystkie bryłki mają "spód" na tej samej wysokości, to jest super.
Jeśli nie, to: Górny pasek Menu -> "Przekształć / Wyrównaj" <Transform / Align>
zaznaczamy wszystkie, zatwierdzamy enterem.
Teraz wybieramy myszką z paska komend "Dół" <Bottom> lub wpisujemy tę literkę która jest podkreślona "d" i enter lub i enter
I tak oto poznajemy dwie możliwości wybierania opcji pojawiających się na pasku komend.
Wszystkie bryłki powinne wyrównać się do skrajnych dolnych elementów.

>Teraz musimy to podocinać.
przełączamy się na widok w perspektywie (jak łatwo się domyśleć - ikona samochodu w perspektywie (ostatnia))
Musimy od Największej bryłki odciąć tą która do niej przylega, tak aby uzyskać obrys ścian.
Wybieramy opcję "Różnica Boole'a" <Boolean Difference> 2 pasek po lewej stronie,
-> ikonka z dwiema zachodzącymi na siebie kulkami (7 od góry) naciskamy i chwilkę przytrzymujemy.
Teraz z paska który się rozwinął wybieramy 2 ikonę.
Zaznaczamy pierwszą bryłkę (tę od której będziemy odcinać) zatwierdzamy enterem, wybieramy 2 bryłkę (zatwierdzamy enterem)
Tak samo postępujemy z dwiema bryłkami które znajdują się w środku (od większej odcinamy mniejszą)
I teraz z tymi dwiema postępujemy jak wcześniej od większej odejmujemy mniejszą.
Jeśli bryłki które odcinaliśmy od większych zostały po odcięciu (Opcja SkasujDane=Nie) to musimy usunąć je ręcznie
Możemy teraz powiedzieć, że odcinanie od siebie brył mamy opanowane i od teraz będę tylko pisał co od czego odciąć.

2. Ściany w środku
Ściany w środku to nic innego jak oczywiście prostopadłościany
Narysujemy jedną, a reszta to zadanie domowe
Zaczynamy w lewym górnym rogu obiektu wewnątrz pomieszczenia i rysujemy ściankę o wymiarach (24; -600; 265)
teraz przesuwamy ją w prawo o 335
Przełączamy się na widok z przodu, i jeśli nasza ściana nie stoi na ziemi, to wyrównujemy wszystko do dołu.
Jeśli mamy ochotę, to wrysowujemy pozostałe ściany na parterze.

3. Okna
Okna to dziury wycięte w ścianach.
Musimy mieć czym tę dziurę wyciąć
rysujemy prostopadłościan zaczynając od dolnego lewego rogu budynku. Figurka o wymiarach (95; 50; 150)
Przestawiamy się w widok z przodu i za pomocą komendy przesuń umieszczamy ją w pozycji 156 od lewej krawędzi i 80 od dołu
Odcinamy od ściany bryłkę w miejscu okna i gotowe.
Pozostałe okna ustawicie sami według planu.



4. Dach
Jak zwykle zaczynamy bryłkę w lewym dolnym rogu i niech ma wymiary (1158; 738; 500)
Teraz przełączamy się do widoku z prawej.
Przenosimy bryłę która na razie w ogóle nie wygląda na dach, tak aby dolny lewy róg pokrywał się z dolnym rogiem budynku.
Obracamy tę bryłkę o 40 stopni
-> wybieramy opcję "Przekształć / obróć 2-D"  <Transform / Rotate>
wybieramy jako punkt obrotu nasz ulubiony lewy dolny narożnik, a punkt odniesienia gdzieś po lewej stronie.
Z klawiatury wpisujemy <40 co powoduje, że nasz kursor dostaje wymuszenia pod kątem 40 stopni. Zatwierdzamy obrót.
Teraz przesuwamy bryłkę w lewo o 60, i do góry o 357
Musimy sobie zapewnić grubość dachu 20. I odpowiednią długość.
W tym celu wybieramy opcję kopiuj, wybieramy naszą pochyłą bryłkę. punkt bazowy wybieramy na jej lewej krawędzi.
Na dolnym pasku "Uchwytów Obiektu" <Osnap> zaznaczamy IntŚlad (STrack) co zapewnie nam odpowiedni kierunek kopiowania
i przesuwamy kursor w górę nad jej lewą krawędzią. Widzimy jak bryłka podąża za kutsorem wzdłuż jej krawędzi.
Wpisujemy z klawiatury 20 i zatwierdzamy enterem.
Odbijamy dwie otrzymane bryłki względem środku domku -> "Przekształć / Lustro" <Transform / Mirror>
Łączymy za pomocą "Suma Bool'e" dwie dolne.
Od całego domku odejmujemy te dwie dolne bryłki (z zaznaczoną opcją aby nie kasować tego czym odejmowaliśmy)
Od dolnego daszku odejmujemy dwie górne bryłki  i otrzymujemy śliczniutki daszek.
Przełączamy się na widok z przodu i jeśli potrzeba pozycjonujemy go względem domu (60 od każdego boku)



Resztę na pewno potraficie już zrobić sami.

Można pobrać filmik, na którym rysuje w miarę kompletny domek.
http://www.botak.hg.pl/rhino/rhino_tut_3.swf

Mam nadzieję, że tutorial okazał się zrozumiały i pomocny.

Za pomocą tej metody można zrobić prawie każdy obiekt architektoniczny, ale nie zawsze najszybciej.

To jest tutorial głównie o rysowaniu i edytowaniu brył i tak go proszę traktować
« Ostatnia zmiana: 10 Październik 2008, godz.13:14 wysłana przez botak »

botak

  • Gość
Odp: Super Początki z Rhino - Część III - wejście w 3d, bryły i ich moc
« Odpowiedź #1 dnia: 10 Październik 2008, godz.11:39 »
Dodatkowe materiały - pliki z projektem
« Ostatnia zmiana: 10 Październik 2008, godz.13:14 wysłana przez botak »

Arkadiusz

  • Gość
Odp: Super Początki z Rhino - Część III - wejście w 3d, bryły i ich moc
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Grudzień 2008, godz.21:28 »
Cytuj
Teraz wrysujemy dwie bryłki którymi zrobimy wcięcie przy wejściu.
jedna o wymiarach (224; 66; 407) druga o wymiarach (299; 102; 371) wszystkie zaczynamy od lewego dolnego rogu.

Czy trzecia współrzędna nie powinna mieć wartości 687?

Pozdrawiam
Arek

botak

  • Gość
Odp: Super Początki z Rhino - Część III - wejście w 3d, bryły i ich moc
« Odpowiedź #3 dnia: 02 Grudzień 2008, godz.00:04 »
Kiedy przygotowywałem screeny do tutoriala wejscie do domku zrobilem nie tak jak jest na projekcie, ale przez dwie kondygnacje. Zorientowałem się dopiero po fakcie i wymiary napisałem już dobre, a screenow nie zmieniałem.
I dałbym sobie klawiaturę odciąć, że gdzieś o tym napisałem - tylko gdzie  ???

Arkadiusz

  • Gość
Odp: Super Początki z Rhino - Część III - wejście w 3d, bryły i ich moc
« Odpowiedź #4 dnia: 02 Grudzień 2008, godz.08:39 »
Mam problem z odejmowaniem brył.
Jeśli ponumeruję je sobie w kolejności tworzenia 1, 2, 3, 4.
To w jakiej kolejności mam je odejmować, ponieważ nie mogę uzyskać wejścia.
Pozdrawiam
Arek

Arkadiusz

  • Gość
Odp: Super Początki z Rhino - Część III - wejście w 3d, bryły i ich moc
« Odpowiedź #5 dnia: 02 Grudzień 2008, godz.20:32 »
Po kilku próbach udało mi się rozwiązać ten problem.
Arek

geminuspm

  • Gość
Odp: Super Początki z Rhino - Część III - wejście w 3d, bryły i ich moc
« Odpowiedź #6 dnia: 30 Styczeń 2009, godz.01:37 »
Mam na przedmieściu mały domek, a w nim ....

Co na to inni weterani? Gdzieś się pochowali :o

Botak coraz bogatsze/ciekawsze tutki, + ode mnie

Tak trzymać.