Zaloguj się lub zarejestruj. 28 Marzec 2024, godz.17:57

Autor Wątek: Uwagi, dyskusje, sposoby tworzenia tutoriali  (Przeczytany 34807 razy)

Offline vv3k4i

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • Reputacja na forum: +25/-0
Uwagi, dyskusje, sposoby tworzenia tutoriali
« dnia: 30 Maj 2008, godz.01:11 »
Sory za słowa krytyki, ale śmiać mi się chce z tych Waszych tutoriali. To dlatego, że większość tutków, które tu są, są dla ludzi, którzy już od dawna pracują w rhino. Ja zacząłem się bawić w tym programie kilka dni temu i nic z tych waszych objaśnień nie czaję. Tu robimy to, teraz to, teraz tamto... może jakieś komendy? przy pomocy czego robimy wyciągnięcie itp. Może i znam 4 inne programu graficzne, ale w każdym to samo się robi przy pomocy innej komendy, co więcej ta komenda znajduje się w innym miejscu w menu.
Piszę kilka gorzkich słów, bo tutoriale, które używałem gdy się uczyłem innych programów były BARDZO zrozumiałe np. w porównaniu do tego. Niby taki prosty element, a i tak nie mam pojęcia jak to zrobić :P
« Ostatnia zmiana: 30 Maj 2008, godz.10:40 wysłana przez Odyniec »

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: Klucz do śruby.
« Odpowiedź #1 dnia: 30 Maj 2008, godz.08:37 »
wydaje mi się, że zbyt ostro jedziesz.
ten kluczyk jest formą bardziej zaawansowaną od samouczkowej kaczki, a w dodatku bazuje już na Rhino4.
uważam, że są miej złożone tutoriale które lepiej mogą posłużyć nauce Rhino niż ten kluczyk. trzeba mieć wyczucie co leży w zasięgu możliwości a co jeszcze nie... myślę, że każdy to powie, że należy edukację rozpoczynać od Samouczków zaimplementowanych w Rhino....

Offline satrab

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 635
  • Reputacja na forum: +138/-0
Odp: Klucz do śruby.
« Odpowiedź #2 dnia: 30 Maj 2008, godz.08:47 »
Śmiać to się można z ludzi, którzy nawet nie spojrzeli na instrukcję obsługi, tylko wpadają na forum żeby napisać "kiepski tutorial" albo "ja sie poddaje, chciałem zacząć od prostej rzeczy składającej sie 10 tys. części ale mi nie idzie". Sorry za słowa krytyki ale takie moje zdanie.
« Ostatnia zmiana: 30 Maj 2008, godz.09:00 wysłana przez satrab »

Offline HAV

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 525
  • Reputacja na forum: +74/-0
  • LAST CAT STANDING
Odp: Klucz do śruby.
« Odpowiedź #3 dnia: 30 Maj 2008, godz.09:51 »
Myślę, że nie masz za co przepraszać satrab... jak się dupy nie chce ruszyć i przerobić paru/parunastu tutków z podręcznika to już nie Twój problem. Zawsze znajdzie sie jakiś ignorant, co woli nawrzucać innym, niż spojrzeć krytycznie na siebie...

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Klucz do śruby.
« Odpowiedź #4 dnia: 30 Maj 2008, godz.10:03 »
A ja... i to nie tylko przewrotnie, przyznam w tym przypadku sporo racji vv3k4i

Jeśli zatrzymamy się na chwilę i spróbujemy wczuć się w rolę naprawdę początkującego... to naprawdę niezrozumiale to wszystko wygląda. Ja uważam, że jeśli już decydujemy się poświęcić swój czas na stworzenie lekcji - trzeba zadbać o to, aby jak najwięcej ludzi mogło z niej skorzystać.

Są inne, łatwiejsze lekcje... pewnie, że są... ale co jak ktoś chce sobie zrobić ten właśnie klucz ? Uważam, że powinna być taka też możliwość.

Rzeczywiście brakuje opisów poszczególnych poleceń, a wykonywane operacje przedstawione są w formie za dużych skrótów myślowych. Moim zdaniem brakuje też odpowiedników poleceń z wersji angielskiej. - Boże Drogi, a co to jest Wytnij drutem  :o ???

Myślę, że problem zniknąłby, gdybyśmy zaczęli stosować oznaczenia, czy dana lekcja jest dla początkujących, średnio, czy zupełnie zaawansowanych.
A najlepiej - lekcje wideo  8)

« Ostatnia zmiana: 30 Maj 2008, godz.10:08 wysłana przez Odyniec »

Offline HAV

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 525
  • Reputacja na forum: +74/-0
  • LAST CAT STANDING
Odp: Klucz do śruby.
« Odpowiedź #5 dnia: 30 Maj 2008, godz.10:28 »
A od kiedy to w tutkach objaśnia się każdą jedną komendę
Od tego to jest podręcznik rhino, dobrze wiesz że każda nowa komenda, która pojawia się w tutku jest tam opisana... ale trzeba do niego najpierw zajrzeć
Powinieneś odpowiedzieć sobie na pytanie - wolisz mieć na forum tutki wartościowe, z których będzie się można dalej rozwijać, czy kopię podręcznika
O zagranicznych tutkach też tak powiesz? - to co wywalamy 80-90% bo ktoś ich nie ogarnia? A przepraszam bardzo, kogo to obchodzi? - jeśli to dla kogoś czarna magia, znaczy że powinien wrócić do podręcznika, zamiast pchać się na głęboką wodę
I bardzo dobrze, że nie ma wszystkiego podanego na tacy, że nie pokazano gdzie jest dana komenda etc. (można, ale to nie wymóg żaden) - poszperaj sam po programie, to znajdziesz, przynajmniej coś Ci się utrwali. O to chyba w tutakch chodzi, żeby myśleć i próbować samodzielnie do wszystkiego dojść, niż klepać schematy; a później dochodzisz do końca i nie pamiętasz już jak dany efekt uzyskałeś, albo nie potrafisz tego powtórzyć bez ponownego wertowania tutka.
Powiedzmy sobie szczerze, ale tutki na forum nie są dla początkujących i podejrzewam nigdy nie będą. Z tej garstki osób, która tu pisze, mogę śmiało powiedzieć, że nikomu nie chce się/nie ma czasu żeby kopiować podręcznik... imho - robota głupiego.

Z jednym się tylko zgodzę - pl wersja rhino = samo ZUO i z nią jak z Media Markt - powinni tego zabronić. Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że nie da się przerabiać ang. i pl tutków na przemian. Primo - pl wersja ma tłumaczenia o kant d..., z resztą jak wszystkie tłumaczenia w naszym pięknym kraju; secundo - rozmieszczenie części opcji różni się w obu wersjach. Ang odpowiedniki powinny być lub chociaż ikony operacji obok nazwy...

To mówiłem ja – Jarząbek Wacław, trener drugiej klasy

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Uwagi, dyskusje, sposoby tworzenia tutoriali
« Odpowiedź #6 dnia: 30 Maj 2008, godz.11:15 »
Havoc - bardzo dziękuję za wypowiedź. Z ogromną radością pozwolę sobie na polemikę.

A od kiedy to w tutkach objaśnia się każdą jedną komendę
Uważam, że od czasu, kiedy ludziom to staje się potrzebne.
Od tego to jest podręcznik rhino, dobrze wiesz że każda nowa komenda, która pojawia się w tutku jest tam opisana... ale trzeba do niego najpierw zajrzeć
Tutaj się całkowicie zgadzam, w przypadku takiego programu jak Rhino brak lektury podręcznika to po prostu czysta naiwność i ignorancja. Ale co - jeśli musimy przeczytać podręcznik Rhino po polsku?
Powinieneś odpowiedzieć sobie na pytanie - wolisz mieć na forum tutki wartościowe, z których będzie się można dalej rozwijać, czy kopię podręcznika
To jest forum Rhino - wszystko w każdej formie (o ile dotyczy Rhino) jest mile widziane, na każdym poziomie, z pewnością nie chce tworzyć elity kilku osób, które Rhino używają na poziomie profesjonalnym. Forum ma być dla wszystkich, a że tych początkujących jest najwięcej (A CO NAJGORSZE BOJA SIĘ PISAĆ), nie mogę jako admin -  tego ignorować.
O zagranicznych tutkach też tak powiesz? - to co wywalamy 80-90% bo ktoś ich nie ogarnia? A przepraszam bardzo, kogo to obchodzi? - jeśli to dla kogoś czarna magia, znaczy że powinien wrócić do podręcznika, zamiast pchać się na głęboką wodę
Zagraniczne tutki nie różnią się od naszych, są takie w formie tylko wskazówek, co zrobić, są takie, które pokazują techniki , jak to zrobić i są takie, które pokazują dokładnie, jak to zrobić. Każdy ma inną definicję głębokiej wody - Havoc, trzeba to rozumieć.
I bardzo dobrze, że nie ma wszystkiego podanego na tacy, że nie pokazano gdzie jest dana komenda etc. (można, ale to nie wymóg żaden) - poszperaj sam po programie, to znajdziesz, przynajmniej coś Ci się utrwali. O to chyba w tutakch chodzi, żeby myśleć i próbować samodzielnie do wszystkiego dojść, niż klepać schematy; a później dochodzisz do końca i nie pamiętasz już jak dany efekt uzyskałeś, albo nie potrafisz tego powtórzyć bez ponownego wertowania tutka.
Mówisz tylko o jednym ze sposób nauki, zapewniam Cię, że są ludzie, którzy najlepiej uczą się na konkretach. I wcale nie muszą w finale znaleźć się na mniej głębokiej wodzie. Często bywa tak, że wpierw ludzie wolą dokładnie zobaczyć jak, i co działa, zanim zaczną własne eksperymenty, a jak sam wspomniałeś, u nas na forum brakuje takich pozycji.
A co do całej etymologii procesu zwanego tutorialem w sieci, czy lekcji,  czy samouczkiem, to się nie zgadzam, właśnie one powstały po to, aby za rąączkę ciągnąć NOWEGO użytkownika danego softu. To , że w międzyczasie pojawiły się tutki dla ludzi, którzy również już wymiatają w danym oprogramowaniu (czyli podejście do lekcji, które popierasz) - nie zmienia faktu, że ogólnie tutki powstały i są dla zupełnie lub POCZĄTKUJĄCYCH.
Powiedzmy sobie szczerze, ale tutki na forum nie są dla początkujących i podejrzewam nigdy nie będą. Z tej garstki osób, która tu pisze, mogę śmiało powiedzieć, że nikomu nie chce się/nie ma czasu żeby kopiować podręcznik... imho - robota głupiego.

A ja właśnie ubolewam nad faktem, że jeśli ktoś ma stworzyć lekcję dla początkujących , to zaraz musi to mieć związek z podręcznikiem. Wcale tak nie musi być! Zapewniam, że podręcznik nawet do Rhino 4 był pisany we wczesnej fazie rozwoju Rhino 4 - i jest jeszcze wiele możliwości napisania super lekcji i to pokazując techniki, które zupełnie nie są opisane w podręczniku, a już w Sr3 - to niektóre polecenia wręcz działają zupełnie inaczej niż sposób, który opisany jest w podręcznikach.

Zachęcam do dalszej dyskusji.

Wszystko co napisałem, to tylko moje zdanie.
« Ostatnia zmiana: 30 Maj 2008, godz.11:18 wysłana przez Odyniec »

Offline kruk

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Reputacja na forum: +113/-0
Odp: Uwagi, dyskusje, sposoby tworzenia tutoriali
« Odpowiedź #7 dnia: 30 Maj 2008, godz.11:23 »
prawda jest taka, że można tłumaczyć i wyjaśniać wykorzystanie opcji w bardziej złożonych operacjach, jednak podstawowa znajomość programu (jak narysować linię czy stożek, jak to przeciąć czy w prosty sposób przeskalować) to taka oczywista oczywistość, że nikomu nie przychodzi na myśl, że można bez takiej wiedzy brać się za tutoriale.

druga sprawa o której wspomniano to polska wersja językowa Rhino...
nie każdy użytkownik Rhino w Polsce (czy to obecny czy przyszły) zna język angielski na poziomie takim który pozwala na posługiwanie się programem w obcojęzycznej wersji. dlatego też zamiast nakłaniać wszystkich by korzystali z wersji oryginalej wypadałoby się zastanowić czy można w jakiś sposób naprawić/poprawić wersję 'pl'. ja się przyzwyczaiłem do polskiej wersji, chociaż przeklinam ją za każdym razem gdy coś mi nie działa tak jak powinno ::)

pozdrawiam :)



p.s.: w razie istnienia ciekawego zagadnienia, któe sprawia problem nowym użytkownikom Rhino mogę podjąć się zrobienia tutka... jeśli tylko ktoś mi opisze dokładnie z czym ma kłopot :)

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Uwagi, dyskusje, sposoby tworzenia tutoriali
« Odpowiedź #8 dnia: 30 Maj 2008, godz.11:43 »
Pamiętajmy, że My wszyscy BUDUJEMY, a nie UMACNIAMY środowisko Rhino w Polsce.
Z polskiego na nasze, o wiele więcej zupełnie zielonych gości nasze forum odwiedza niż tych, którzy potrafią cokolwiek komercyjnie w tym sofcie zrobić.

Według mnie - odpowiedzi typu RTFM nie pomagają, tym bardziej, że manual Rhino 4 jest bardzo bieedny, w porównaniu do Rhino 3.
« Ostatnia zmiana: 30 Maj 2008, godz.11:54 wysłana przez Odyniec »

Offline HAV

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 525
  • Reputacja na forum: +74/-0
  • LAST CAT STANDING
Odp: Uwagi, dyskusje, sposoby tworzenia tutoriali
« Odpowiedź #9 dnia: 30 Maj 2008, godz.12:54 »
Widzisz kruku, ja nikogo nie namawiam by przesiadł się na ang wersję; sam próbowałem zacząć od pl, myśląc że będzie łatwiej, jak masz wszystko w rodzimym języku napisane... i poległem, więcej było dumania i szukania gdzie jest dana opcja wykorzystana w tutku ang niż co warte, o nerwach nie wspomnę. Ang wcale nie znam rewelacyjnie, a raczej na poziomie umożliwiającym jako taką komunikację i wyłapanie przynajmniej z kontekstu zdania o co chodzi.
To co jest identyczne w pl/ang wersji to ikony poszczególnych funkcji, i dlatego warto je czasem wrzucać do tutków do co bardziej 'pokracznych' pl tłumaczeń danych operacji.

Odyniec - zauważ, że podręcznik rhino też jest stopniowany. Zaczyna się od rzeczy prostych po coraz trudniejsze, a nie wspomina chyba za każdym razem, gdzie szukać komendy poznanej parę tutków wcześniej, ja przynajmniej sobie tego nie przypominam.
Doskonale pamiętam swoje początki i godziny spędzone nad podręcznikiem i mimo że ma swoje lata a cześć komend się zmieniła, w większość da się materiał przerobić. Poza tym jest jeszcze forum, a raczej nie zdarza się by ktoś nie uzyskał tu pomocy... choć zastanawiam się czasem ile taki stan jeszcze potrwa, nim lawinowo zaczną pojawiać się pytania o 'oczywistą oczywistość' i odsyłanie do podręcznika czy już wałkowanych tematów na forum
Każdy ma jakieś granice cierpliwości, a Polak to niestety takie stworzenie, co by chciało mieć wszystko podane od razu na tacy, żeby się zbytnio nie przemęczać.
Rhino, powiedzmy sobie szczerze, nie jest programem, do którego siadasz z kopyta i modelujesz co Ci do głowy przyjdzie; mimo że jest znacznie prostszy i bardzie intuicyjny niż większość dostępnych na rynku, bez znajomości podstaw prędzej czy później polegniesz... i raczej prędzej niż później.

Odnośnie tego tworzenia lekcji dla początkujących, a raczej ich braku na forum... podejrzewam, że większość z nas jednak poradziła sobie z podręcznikiem (więc chyba jednak taki zły nie jest) i nie uważa, by konieczne było przerabianie go ponownie, tyle że na innych modelach etc. (z resztą nikt nie karze ograniczać się do podręcznika do konkretnej wersji rhino). Jak już poświęcają swój czas, to raczej by pokazać coś nowego, a idąc dalej, by było komu to pokazać. Sam dobrze wiesz jak jest, ile osób udziela się na forum i na jakim poziomie. Na forum jestem blisko rok, a to istnieje nieco dłużej, ale jakoś nie spotkałem się nigdy z wyraźnym zapotrzebowaniem na proste tutki, które wypłynęłoby od nowicjuszy. Przeszło 200 osób na forum, udziela się może 20, reszta siedzi w ukryciu i... czeka na lepsze czasy? Pamiętam moje początki tutaj i Twoje 'boje' o ściągnięcie na forum osób obytych z programem, mogących je rozruszać, które poświęcą swój czas by pokazać coś nowego, czego nie znajdziesz w pierwszym lepszym podręczniku etc. (tak wiem, że to podkoloryzowane jest ). Pamiętam też, co spora część z nich Ci wtedy powiedziała, a czym się z nami dzieliłeś - forum nie stało wtedy na poziomie, z którego i oni mogli by coś wyciągnąć i czegoś nowego nauczyć. To też pojawiły się tutki, materiały, linki i cała reszta, by podciągnąć poziom forum, bądź co bądź oficjalnego, skupiającego polskie community Rhino.
Coś za coś, jeśli udziela się 1/10 użytkowników, a reszta pozostaje w cieniu, to ta garstka pracuje właśnie na poziom forum i materiałów na nim prezentowanych. Jeśli nie ma odbiorców na proste tutki, to robi się bardziej skomplikowane, z których skorzystają ludzie udzielający się na forum - wspomniane 20 osób.
Zauważ też kiedy powstawały te prostsze tutki, kiedy ci co prezentują teraz jako taki poziom uczyli się softu, szukali nowych wyzwań a przy okazji dokumentowali swoją pracę.
Zastanawiam się czasem ile to jeszcze potrwa, nim będzie nam dane pogadać/popisać z resztą userów forum - kolejny rok? Dobrze wiem, że prawie zawsze spora część osób pozostaje w cieniu na forach, ale stosunek 1/10 przy nieco ponad 200 userach wygląda zdecydowanie marnie; powoli tworzy nam się tu grupa zamknięta

Offline Odyniec

  • Administrator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 1545
  • Reputacja na forum: +125/-1
  • Autoryzowany Instruktor Rhinoceros
Odp: Uwagi, dyskusje, sposoby tworzenia tutoriali
« Odpowiedź #10 dnia: 30 Maj 2008, godz.13:32 »
kilka wolnych myśli, już nie będę się dosłownie odnosić do Havoca wypowiedzi, bo coraz bardziej się zgadzamy myślę, pięknie się różniąc (:-)

Grupa zamknięta tworzy się głównie poprzez to, że sprawiamy wrażenie, że ciężko ta grupa się otwiera, również poprzez nasze wypowiedzi i działania tutaj na forum.

Podręcznik do Rhino jest zdecydowanie stopniowany... mieli na niego wybitnie mało czasu i to zlepek zupełnie niezbyt ze sobą powiązanych lekcji i tekstów z książek komercyjnych, które ukazały się do momentu premiery R4. Zdarza się, że niektóre ćwiczenia - bazują na technikach z R3, choć promują R4. Podręcznik R3 - był super, to fakt. Twoje Havoc początki były (jak się domyślam) z podręcznikiem związane również pewnie dlatego, że nie było naszego forum ( ;D), a już z pewnością , że nie było tyle lekcji w sieci. Dlaczego więc ludzie dziś początkujący mają postępować podobnie?

Havoc - jeszcze jedno - największa w historii ilość zupełnie nowych userów Rhino - to są ludzie, którzy w ciągu ostatniego roku kupili nowe Rhino 4. Słowo - takie są dane. Dotychczasowi użytkownicy, np. Rhino 3, którzy dokonali aktualizacji... to drobne ilości, wręcz marginalne. To także daje do myślenia.

Mam także propozycję, aby unikać wypowiedzi.. jak ja się uczyłem, to... Dawno, czy nie, ale się nauczyłeś i OK, ale problem dziś jest głównie taki, że inni mają/chcą/powinni się nauczyć także, jeśli chcemy, aby nasz ulubiony problem - stanowił jakąś konkretną wartość w tym kraju. Chcecie, czy nie - ale to jedna z misji tego forum.

Z kilkoma także myślami Havoca w tej wypowiedzi,  po głębszym zastanowieniu - jestem też skłonny się zgodzić.

Co do reszty - dziękuje za tak obfitą wypowiedź, postaram się wieczorem coś napisać więcej, teraz już muszę oddać się obowiązkom,

Zachęcam innych także do dyskusji, temat jest maksymalnie kreatywny, pamiętajcie - że to MY w ogromnej mierze tworzymy środowisko Rhino w Polsce !!!

Offline satrab

  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 635
  • Reputacja na forum: +138/-0
Odp: Uwagi, dyskusje, sposoby tworzenia tutoriali
« Odpowiedź #11 dnia: 30 Maj 2008, godz.16:46 »
Ja dodam od siebie, że gdybym kiedykolwiek robił jakiś tutorial to używając tylko oryginalnych angielskich nazw, ponieważ wątpię by udało się poprawić polska wersję, poza tym lepiej zając się tworzeniem lepszych modeli bo po to jest ten program, a nie poprawić czyjąś kiepską robotę za którą ktoś dostał pieniądze.

Mam tylko nadzieję, że inni są mniej nerwowi niż ja, bo mnie łatwo zniechęcić do pomocy (w sumie to sam nadal umiem 10%) a teksty typu wczorajszy post vv3k4i nie pomagają.
« Ostatnia zmiana: 30 Maj 2008, godz.16:55 wysłana przez satrab »

Offline sea__

  • Moderator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 613
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: Uwagi, dyskusje, sposoby tworzenia tutoriali
« Odpowiedź #12 dnia: 30 Maj 2008, godz.16:50 »
Proste tutki... warto najpierw przerobić te dostarczone z programem: kaczka, lampka, opis poleceń. Już to wystarczy do oswojenia się z  oprogramowaniem, budowa menu i gdzie co jest  ;). Potem można już śmiało walczyć z tutkami na forum. Napisanie skomplikowanego tutka "łopatologicznie" jest baaardzooo pracochonne i męczące (coś o tym wiem). Dlatego wielu z nas maja już jakieś doświadczenie woli pisać "skrótowo". Jeżeli jednak jest zapotrzebowanie na proste tutki, to warto dać znać a coś zaradzimy.Postaram się przy następnych tutkach  uwzględnić  wszytko co zostało tutaj napisane.


PS: Śmiech to zdrowie  ;D tylko rok temu  to ja nie wiem czy miałbyś się z czego śmiac..
« Ostatnia zmiana: 30 Maj 2008, godz.17:21 wysłana przez sea__ »

Offline vv3k4i

  • Członek forum
  • ***
  • Wiadomości: 181
  • Reputacja na forum: +25/-0
Odp: Uwagi, dyskusje, sposoby tworzenia tutoriali
« Odpowiedź #13 dnia: 31 Maj 2008, godz.14:01 »
Wygląda na to, że trochę dłużej zabawię na Waszym forum, więc postaram się nie zrażać więcej użytkowników do siebie :)

Książki Rhino swoją drogą, tylko, że tam potrzeba 6 dni po pewnie 8 godzin dziennie, ja nie mam tyle czasu, więc będę je przerabiał pewnie 3 tygodnie. W międzyczasie chciałem się pouczyć z tutoriali, niestety nie znalazłem nic odpowiednio objaśnionego w języku polskim. Znalazłem fajne tutoriale w języku angielskim, "niestety" zainstalowałem program w języku polskim, i na takiej wersji chciałem się uczyć. Komend nie jestem w stanie odszukać w menu, nawet nie wiem jak je przetłumaczyć z angielskiego. Tak w ogóle to nie rozumiem po co powstała polska wersja programu.
Kolejna sprawa, to zrobienie takiego klucza w programach typu NX, czy unigraphics, to kwestia może godziny? kilka prostych poleceń, pomyślałem sobie, że może to być łatwy tutorial, coś w sam raz na początek, niestety tak nie jest.


Offline sea__

  • Moderator
  • Forum Ekspert
  • *****
  • Wiadomości: 613
  • Reputacja na forum: +132/-0
  • gg 444625
Odp: Uwagi, dyskusje, sposoby tworzenia tutoriali
« Odpowiedź #14 dnia: 02 Czerwiec 2008, godz.19:01 »
Poprawiłem trochę tutorial. Od tej pory będę zamieszczał co trzeba znać, aby przerobić spokojnie samouczek. Proponuję jednak na początek zapoznać się z menu Rhino  i zawartymi w nim samouczkami.